شاید برای شماهم زیاد پیش اومده باشه که پس از انجام تغییرات روی یک پروژه فولدر پروژه رو زیپ میکنید و با تاریخ مورد نظر در یک جا به عنوان پشتیبان کپی میکنید تا اگه روزی متوجه اشتباهی در کدها و تغییرات شدید بتونید فایل های قبلی رو مشاهده و یا بازیابی کنید.

نرم افزار های مدیریت سورس یا همون Source Control ها برای همین منظور تولید شدند تا ما به راحتی با استفاده از اونها بتونیم تاریخچه تغییرات سورس کدها رو داشته باشیم.

تمامی این نرم افزارها از دو روش برای مدیریت سورس استفاده میکنند.

1- Centralize

مانند TFS Server که تاریخچه فایل ها و تغییرات روی یک سرور متمرکز وجود دارد.

2- Distributed

مانند Git که نیازی به سرور ندارند و میتوان حتی به صورت لوکال روی یک سیستم موجود باشد و تمامی کاربران تاریخچه های تغییرات را دارند. وجود سرور این ضعف را دارد که در صورت آسیب دیدن سرور پروژه دچار مشکل میشود.

پروژه Git در اصل برای لینوکس ایجاد گردید اما به جهت شهرت و کاربردهای فراوان مایکروسافت آن را به ویژوال استدیو نیز اضافه کرد.

نحوه انجام کار:

برای اینکه پروژه خودمان را بتوانیم به صورت Git مدیریت کنیم در ویژوال استدیو  در  پنجره solution روی solution راست کلیک کرده و گزینه Add Solution To Source Control را میزنیم در پنجره باز شده گزینه Git را انتخاب میکنیم. سپس دوباره در پنجره solution روی solution راست کلیک کرده و commit را میزنیم، یک نام دلخواه هم مثلا Initial به عنوان کامنت میدهیم و Commit میکنیم. در حین کار و پس از تغییرات روی پروژه میتوانیم همین کار را انجام دهیم و کامیت های مختلف داشته باشیم. بهتر است نام های خوبی برای کامیت ها داشته باشیم مثلا اگر یک صفحه جدید محصولات به پروژه اضافه کردیم نام Add_Product_Page را به عنوان کامنت بدهیم.

درصورتی که بخواهیم History یک فایل را مشاهده کنید کافیست روی آن راست کلیک کرده و گزینه view history را بزنید.


توجه:

انجام فرایند های فوق باعث میشود پروژه شما به صورت لوکال توسط Git مدیریت شود و همواره تمامی تغییرات و History ها در کنار پروژه شما خواهد بود اما اگر میخواهید علا بر موارد فوق یک بک آپ آنلاین هم داشته باشید تا در صورت حذف ناخواسته پروژه سورس های خود را از دست ندهید پیشنهاد میکنم از TFS Online خود مایکروسافت استفاده کنید. که باید با یک اکانت ایمیل مایکروسافت لاگین کرده و مابقی ماجرا.


برای اینکه پروژه های لوکال شما پس از هربار کامیت ، مستقیم روی TFS آنلاین هم ذخیره شود پس از کامیت کردن پروژه در پنجره زرد رنگ نمایش داده شده گزینه Sync را بزنید.

پس از زدن دکمه Sync در پنجره بعدی از شما یک آدرس به عنوان Repository میخواهد که باید ابتدا در TFS آنلاین عضو شده و وارد صفحه خود شوید: مثلا آدرس صفحه شما اگر نام اکانت شما Test باشد بدین صورت خواهد بود: